Vitamín D – nedoceněný pomocník v boji s nemocemi

Vitamíny představují specifické mikro-živiny, jejichž příjem je bezpodmínečně nutný k dobrému zdraví a správnému fungování našeho organismu. Vitamín D je jedním z vitamínů rozpustných v tucích a pomáhá nám zejména s prevencí v boji s mnoha onemocněními. Jeho učinky byly podrobeny mnoha studiím, které se zaměřily právě na působení tohoto vitamínu a jeho vztahu k chorobám.

Vitamín D je souhrnný název pro skupinu steroidních struktur tzv. kalciferoly, z nichž nejvýznamnější je cholekalciferol (vitamín D3), jedná se tedy o steroidní hormonální prekurzory, které jsou výchozí látkou pro syntézu kalcitriolu. Kalcitriol je hormon, který významně ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu.

Vitamín D je v těle nutný pro řadu fyziologických pochodů. Stimuluje absorpci vápníku a fosforu ve střevě a stejně tak je na něm závislá hladina vápníku a fosforu v organismu. Hraje klíčovou roli nejen v kosterním vývoji, souvisejícím s neustálou přestavbou kostní hmoty, ale jde také o jeho působení jako látky protinádorové, imunologicky aktivní a kardioprotektivní (chránící srdce).  

Odborníci mnohdy zmiňují, že pokud existuje pouze jeden doplněk stravy, který je nutné užívat pro zdraví jedince za předpokladu, že má pestrou a vyváženou stravu bohatou na všechny důležité živiny, jedná se právě o vitamín D a to konkrétně vitamín D3.

Zdroje vitamínu D

Vitamín D3 je přítomný v živočišných zdrojích, nejvíce jej obsahují játra, oleje z rybích jater, rybí tuk a vaječný žloutek. Obsah v mase a mléku závisí na ročním období, jelikož při pastvě krav na slunci se prokazatelně zvyžuje tvorba vitamínu D3 a tak i jeho obsah v mléce. Obsah vitamínu D3 v mléce v zimě bývá až čtyřikrát nižší, než je tomu v letních měsících.

Vitamín D si dokáže tělo do jisté míry samo syntetizovat, když vystavujeme pokožku UV záření. Nemusí se však jednat pouze o pobyt na slunci, ale i v bezpečných soláriích. V případě slunečního záření působí však mnoha proměnných, abychom mohli měřit, zda-li je příjem vitamínu D touto cestou dostatečný. Zavísí to totiž na čistotě ovzduší, nadmořské výšce a dalších faktorech prostředí.

Vitamín D a testosteron

V souvislosti s vitamínem D se často mluví o tzv. prohormonu nebo také "testosterone boosteru". Byl podroben mnoha studiím, ve kterých se zkoumalo jeho působení na hladinu testosteronu. Studie jasně prokazují, že u jedinců, kterým byl podáván Vitamín D3 v množství 3332 I.U. je hladina testosteronu o 25 % vyšší než u těch, kterým bylo podáváno placebo. V dalších studiích bylo také prokázáno, že u starších mužů koleruje nizká hladina testosteronu s nedostatkem vitamínu D.

Vitamín D - imunitní a nervový systém

Vitamín D reguluje činnost stovek genů a má tak přímý vliv na naši imunitu. To vysvětluje fakt, proč tak často trpíme chřipkou nebo nachlazením právě v zimních časech, kdy je nedostatek slunečního záření. Vyjímku v tomto případě tvoří země v severních oblastech, kde i přes nedostatek slučního svitu netrpí lidé tolik onemocněními respiračního traktu a virózami a to proto, že tito lidé mají dostatek vitamínu D ve stravě, ne však natolik, aby se u nich nedostavovali vlivem nedostatku vitamínu D jiné příznáky a to především onemocnění nervového systému, jakými jsou například roztroušená skleróza nebo deprese.

Na sever od 35. rovnoběžky se prokazatelně zvyšuje riziko vzniku roztroušené sklerózy a to až na dvojnásobek. Studie prokázaly, že nedostatek vitamínu D v období těhotenství a v dospívání představuje jeden ze základních rizikových faktorů spojených s rozvojem roztroušené sklerózy.

Stručně se dají pozitivní efekty vitamínu D shrnout následovně – podpora imunitního systému, tvorba a regulace působení inzulínu slinivkou, přiznivý efekt na myokard a krevní tlak, svalová síla, mozková aktivita, rakovina, hypertenze a oběhová onemocnění, obezita, revmatoidní artritida, diabetes I. a II. Typu, mnohočetná skleróza, Crohnova choroba, chřipka a nachlazení, tuberkulóza, stárnutí, lupénka, ekzém, nespavost, ztráta vlasů, svalové bolesti, zubní kaz, parodontóza, sportovní výkonnost, plodnost, astma, cystická fibróza, migrény, deprese, Alzheimerova choroba, schizofrenie...

Dávkování

Často se setkáváme s názory, že doplňkové použití vitamínů, obzvláště těch, které jsou rozupustné v tucích, jsou rizikové, protože se v organismu ukládají a mohou tak způsobit předávkování, spojené s negativními důsledky. Tyto názory vedou zdravotní legislativu k velmi opatrným formulacím doporučené denní dávky, která se u Vitamínu D3 pohybuje na hodnotě 400 I.U. Jedná se však o minimální nutné množství. Příznivé účinky se však projevují až v případě delšího podávání tzv. klinicky učinné dávky, která je 10x až 12x vyšší! U dospělého jedince tedy 4000 – 5000 I.U.

Závěr

Bohužel nedostatek vitamínu D je poměrně častým jevem a mnohdy se mluví dokonce o celosvětové epidemii nedostatku vitamínu D, avšak nutno podotknout, že za poslední dvě desetiletí klesl počet osob s nedostatkem vitamínu D až o 25 %. Jeho hladina závisí na mnoha faktorech, mezi které patří především pobyt na slunci, strava, zdravotní stav jedince, obezita což jsou faktory, které jsme do jisté míry schopni ovlivnit, avšak faktory jako je roční období, denní doba, intenzita slunečního záření, znečištění ovzduší jsou faktory, které ovlivnit nedokážeme. Proto je důležité doplňovat vitamín D3 i jiným způsobem, například suplementy.



Vitamin D3 můžete koupit zde




Autor: Marian Bureš

Nekompromisní kvalita pro nekompromisní výkon

Dokonalá symbióza

Precizně navržená receptura každého produktu zaručuje výbornou vstřebatelnost bez zbytečných plnidel.

Maximálně účinné látky

Na účinných látkách nešetříme! V našich produktech naleznete pouze maximum aktivních látek pro nejlepší výkon.

Nekompromisní kvalita

Drtivá většina produktů Czech Virus pochází z ČR a je testována na zakázané látky. Nespokojíme se s ničím jiným, než s top kvalitou na trhu se suplementy.

Náš virus, Váš úspěch

Všechny produkty jsou konzultovány se špičkovými atlety, kteří je každodenně používají. Nabízíme pouze prověřené produkty, které Vám pomohou k úspěchu.