Věčné téma: Anabolické steroidy a doping

V dnešním článku nebudu rozebírat nějaké suplementy, protože bych raději napsal nějaký postoj k tématu, které, bohužel, v dnešní době rozebírá čím dál více mladých sportovců. Tímto tématem bude doping. Moc rád bych napsal pár věcí, které se mi v tomto trendu nelíbí a poukázal na to, že doping patří opravdu maximálně jen do vrcholového sportu, kam řadíme většinou lidi, kteří mají za sebou roky a roky tvrdé dřiny.

Injekce, doping a anabolické steroidy

Doping…

Byl, je a bude. Nemá smysl tady někoho tahat za nos, protože už to všichni víme. Jestli jsou všichni vrcholoví sportovci "nasypaní" však nevíte ani vy, ani já, takže mi přijde hodně sprosté lidi takto osočovat, a pokud jde o úspěšného člověka, tak ho automaticky házet do pytle mezi dopingové hříšníky. Ano, ve vrcholové kulturistice nejspíš nenajdeme závodníka, který by anabolické steroidy neužíval, ale na druhou stranu, proč bychom ho měli nutit o tom mluvit? Poukazuji na to, že se dívám na něčí stream, na stream sportovce, který nikdy o dopingu veřejně nemluví a 15 letý fracek se ho tam zeptá na to, jaké bere látky. Na semináři by měl takový člověk většinou bobky a takovou otázku by ho nenapadlo vypustit z úst.

Takže jednoduše, to, jestli někdo "sype" nebo "nesype" je jeho věc a pokud tom dotyčný nezačne mluvit sám, tak se ho jednoduše neptejte. Ti, co dělají v podstatě "oficiální" sport, o dopingu veřejně mluvit zkrátka nemohou, protože si tím klidně mohou zbořit kariéru. Ti, co závodí ve federacích, kde dopingovky nejsou nebo ani nezávodí a přesto "sypou"(bohužel i takoví jsou), tak si mohou samozřejmě říkat, co chtějí, protože na ně dopingovka nepřijde. 

Co bereš? Co sypeš?

Anabolické steroidy a mládež

Tohle je, bohužel, jedna z věcí, která mi drásá nervy. Dneska si hold asi smlsnu na těch mladších a na těch, co jsou začátečníci, mírně pokročilí nebo jen rekreační sportovci.

Doba je taková, kdy sportovci přestávají věřit, že nějakých úctyhodných výkonů nebo úctyhodné formy se dá dosáhnout i bez dopingu. Nejvíc smutné je, že tohle začínají odnášet právě ti mladší, kteří když už tohle "vědí" a nevidí jiné východisko, než začít "sypat". Oni se totiž, jak tvrdí, dokázali dostat na své naturální maximum třeba za půl roku. Je opravdu smutné, když se jedu podívat na kulturistické závody a někteří dorostenci tam mají lepší formy jak junioři nebo dokonce i někteří muži. Ještě smutnější je, že je to pohárová soutěž. Joo, já vím, říkal jsem, že bychom neměli osočovat lidi z dopingu, ale já to nedělám bez důkazů. Stačí si vyhledat pár těch kluků na Facebooku nebo Instagramu a v podstatě máte hned doznání k tomu, jak to všechno vlastně je, protože oni jsou hrdí na to, že sypou!

Ok, takže máme dorostence, který udělal formu, kterou rozmetl všechny soupeře. Super. A k čemu mu to je? K čemu mu je nějaký dorostenecký titul, když nejspíš za 5 let o něm už ani neuslyšíme? Vysvětlí mi někdo, proč ten kluk začal sypat dejme tomu po 1-2 letech cvičení? Proč ten člověk nemaká dalších 5-10 let a pak to neukáže v mužích? Nechce se mu čekat? Možná je to hlavně nedisciplínou. Ačkoliv kulturistika patří k těm sportům, kterým se víceméně musíte věnovat 24/7, tak spousta těch mladých tu disciplínu bohužel nemá. Ono připravit se s AS je prostě pro takového člověka jednodušší, protože si může dovolit víc blbnout. Navíc ty výsledky budou hned a kluky, kteří se prostě v tomto věku s AS nepřipravují, tak jednoduše rozmete.

Teď hlavně k vám, co se připravujete bez dopingu… jste borci! Ať jste skončili jakkoli a s jakoukoli formou, tak vás uznávám za to, že jste do toho šli a nenechali se chytit toho trendu, že ať jdeš na jakoukoliv soutěž, tak bys měl nasypat. A buďte v klidu. Ten člověk, co vás porazil, za 5 let už dost možná nebude ani cvičit, případně bude stát vedle vás na prknech s pošpiněnou osobností proto, že musel extrémně zvyšovat dávky steroidů, na což mu nestačily peníze, takže jediným východiskem bylo začít natáčet porno (tím nemám nic proti pornohercům, co to opravdu chtějí dělat). Je však i možnost, že prostě dostal rozum a postaví se vedle vás s vyrovnanou formou. To mu přejte, protože každý dělá chyby a špatná rozhodnutí. A začít sypat po 1-2 letech cvičení JE špatné rozhodnutí.

Naturální maximum "neexistuje"

Je to v uvozovkách, protože ti, co začínají sahat po dopingu, mají většinou odmakáno v lepším případě pár let. A to rozhodně není doba, za kterou bychom se na nějaké naturální maximum dostali. Ať už postavou nebo silou. Budu to však teď přirovnávat k té postavě. Jak jsem řekl, je to hodně o disciplíně. Myslel jsem tím však tu dlouhodobější disciplínu. Připravovat se každý rok, hlídat si každé období přípravy, přemýšlet dopředu, plánovat a obměňovat trénink,… těch faktorů je strašně moc.

Změna tréninku není, prosím to, že začnete jezdit série 3x8 místo 5x5. Tím se lepšit nebudete. Poukazuji na to, když někdo tvrdí, že už zkoušel změnit trénink, což nepomohlo, tak musel „nasypat“. Těch způsobů, jak poznávat své tělo, jak zlepšovat jednotlivé faktory v přípravě, je strašně moc. Na internetu je miliarda článků, kde spousta sportovců popisuje, jakým způsobem se zlepšovalo. Navíc pokud se budete sami vzdělávat, můžete vymýšlet své vlastní metody.

Zrovna tady si dovolím ukázat, jak nad tréninkem, pro někoho možná hloupě, teď přemýšlím já:

Mám objemově slabé nohy. Nerostou mi a někteří si občas myslí, že je ani necvičím. Nejde mi o to, abych měl velké nohy, protože já hlavně potřebuji, aby byly silné. Občas mě však můj objem nohou trochu štve a pár měsíců v roce, kdy nejsem v nějaké silové přípravě, hledám způsoby, jak je zlepšit. V podstatě by nejspíš stačilo nasypat a problém by byl vyřešen. Jenomže já chci zkoumat tělo, chci ho poznávat a vymýšlet způsoby, jak se zlepšovat bez AS. Víte, co tedy dělám?

Možná si budete trochu klepat na čelo, abych byl upřímný, také jsem si klepal, než jsem do toho šel, ale je to prostě změna, která se pozitivně podepisuje. Cvičím nohy cca jednou za 4 dny. S tréninkem vás seznamovat nebudu, protože na něm není nic neobvyklého. Po tréninku se normálně najím, dostanu do sebe hodně kvalitních živin, takže také nic zvláštního. Zajímavé to začíná být ovšem před spaním, kdy si půl hodiny před spánkem dám m3/s pump a před ulehnutím do postele jdu dělat dřepy. Absolutně pomalé, absolutně procítěné tak, abych si nějak výrazně nezvýšil tep a mohl v pohodě usnout. Udělám takto 50 dřepů, což mi trvá asi 3-4 minuty (pomalá inteznzita), kdy ty nohy opravdu napumpuji, dám glutamin a jdu spát. Dělám to v domnění, že když tam nacpu krev a živiny, nohy lépe poregenerují a více porostou. Ráno po probuzení se protáhnu.

Řekněte mi, kdo tohle dělá? Vzhledem k tomu, že jsem tohle nikde nevyčetl, ale sám vymyslel, nejspíš nikdo. Možná je to blbost a nic se nestane. Za tu zkoušku mi to však stojí. S výsledky se třeba někdy podělím. Chtěl jsem tím však poukázat na to, že můžete vyzkoušet nesčetně velké množství věcí. Jak říkám, jde mi prioritně o sílu, takže tohle dělám opravdu jen v momentě, kdy mám takovou "odpočinkovou" fázi. U mě tedy těch nových impulzů pro zlepšení nohou ještě tolik neproběhlo. Věřím však, že časem na to přijdu a své nohy zlepším. Třeba zrovna po tomhle.

Pumpa Czech Virus m3/s

Tím chci říci, že anabolické steroidy až na posledním místě a v momentě, kdy už toho mám sám hodně odzkoušeného, alespoň nějakým způsobem znám své tělo, mám vysoké ambice a pokusím se jít co nejvýš!

To samé platí i pro sílu. Naturálně můžete zlepšovat maximální sílu opravdu dlouho. Zase je potřeba přemýšlet. Většina lidí bere trénink maximální síly tak, že musíte dělat neustále dokola cvik, na kterém se chcete zlepšit a pokoušet se na něm zvedat co nejvyšší váhy. Ano, je to cesta, ale ne dlouhodobá. Když si vezmeme, že už tímto způsobem trénujete roky, někde jste se zastavili, pak přijde do posilovny nějaký sprinter, hokejista nebo jinak dynamicky zaměřený sportovec, který chodí do posilovny jen jako doplněk ke svému sportu, navštěvuje ji 1x-2x týdně a dřepne tam skoro tu samou váhu, co vy. No není to k nasrání? Rozhodně je, ale vy si z toho můžete vzít ponaučení. Proč do svého tréninku nezařadit právě jejich prvky? Proč nesprintovat nebo dělat různá dynamická cvičení? Právě tohle je změna tréninku. Navíc k těm změnám pro větší maximální sílu patří i zařazení kulturistického tréninku nebo dokonce kardia (zejména u naturálů)! Všechno tohle dokáže potlačit stagnaci a otevřít nové možnosti, jak se zlepšit.

Plánujte alespoň trochu dopředu

Řekněme, že vrchol kariéry přijde třeba po +10 letech tréninku (a to těch 10 let je pořád málo). S tím, že tento hrubý plán mějte již od začátku. Dá se to krásně popsat na vytrvalostní trati. Když máme teď po Olympijských hrách, tak to můžeme přirovnat k 5000m v rychlobruslení, kde brala naše Martina stříbro. Vrchol je tedy cíl této 5000m tratě. Pokud by se Martina rozhodla, že hned po startu začne sprintovat a vyčerpá možnosti svého těla moc brzo, tak vyhraje na prvních mezičasech (první soutěže - nasypaní dorostenci), ale do cíle třeba ani nedojede nebo dojede na hodně špatném místě. K čemu by jí bylo, že vyhrála první mezičasy? K ničemu… takže ona předvádí stabilní jízdu s tím, že o nějaký maximální výkon se pokusí až v posledních kolech. A takhle by měla podle mého vypadat příprava na velké věci! Připravovat se stabilně, jistě, poznávat své tělo, zjišťovat, jak vlastně všechno funguje a získávat praxi. Až budu vidět, že je vrchol na dosah, tak pak teprve začít používat všechny zbraně, co mám.

Vytvořte si kvalitní základ

Čím kvalitnější a silnější základ bude, tím lepších výsledků dosáhnete při používání menších a tím pádem "bezpečnějších" dávek. Budete mít hlavně čistější receptory a na všechno budete lépe reagovat. V podstatě je jedno, jestli cvičíte 1 rok nebo 10 let. Pokud tělo bylo 10 let čisté, tak tyto látky zareagují na obou lidech v podstatě stejně. Můžeme to zkusit ukázat v číslech, ale vemte to na lehkou váhu, jelikož přesné tabulky na zlepšení při dopingu neexistují. Pro hrubou představu, jak to může fungovat a proč je lepší začít později než dřív, nám to bude stačit.

Řekněme, že netrénovaný člověk, který má maximálku 180kg na mrtvý tah, něco do sebe pošle, zlepší výkon o 10%. Takže ze 180kg se dostane na 200kg. Bravo, ale tohle je výkon, co z vás lepšího sportovce neudělá. Zatímco trénovaný člověk  na stejných látkách, co má maximálku 300kg, zlepší se také o 10%, tak najednou zvedne 330kg. A i kdyby se mu to povedlo zvýšit jen na 320kg, je to pořád obrovský rozdíl na této váze a může to být už taková hranice, která z vás bude dělat elitního deadliftera (v závislosti na tělesné hmotnosti). Je to jen hloupá teorie, protože na vahách se to hůře bere. Co se však týče svalové hmoty, tak tam kvalitní vybudovaný naturální základ udělá ještě mnohem víc. Máte za tu dobu pevnější kosti, zvyklejší šlachy, trénované svaly a tím neustálým přesvědčováním těla, aby rostlo, zkrátka po tomhle poroste.

Závěr

Neberte doping nejlépe vůbec. Pokud máte velkolepé plány, tak se to dá pochopit a zároveň musí respektovat. Vždy však začít raději později, než dřív. Dorostenecké tituly nic neznamenají. Neosočujte lidi z dopingu, když k tomu nemáte žádné důkazy (zejména v jiných sportech, než je kulturistika – na kulturistech je to hold víc vidět). To, že je někdo lepší než ostatní, ještě není důkaz o tom, že "sype". Možná jen prostě dělá věci jinak. Neptejte se člověka na doping, pokud jste ho nikdy neslyšeli o dopingu veřejně mluvit. Pokud vy sami se chcete připravit na soutěž jako naturálové a potřebujete s přípravou pomoci, nechte se připravit někým, kdo naturál opravdu je nebo dlouhou dobu byl. Nakonec každý musí své tělo poznat sám, ale takový člověk vám k tomu pomůže nejvíc.

Poslední věc: Pokud jste nasypaní, mějte alespoň soudnost. Jezděte opravdu na větší a náročnější závody, kde budete muset něco předvést a ne tam, kde se budete povyšovat nad kluky, kteří třeba začínají a chtějí si to jen vyzkoušet.

Věřím, že tento článek se asi všem nelíbil, ale já to potřeboval napsat. Pokud by to pomohlo byť jenom jednomu člověku změnit přístup, bude to obrovský úspěch. Příště snad už tedy o synefrinu.

Autor: Roman Grigar (ig: @romangrigar)
Facebook: Roman Grigar - Trenér a výživový poradce
Foto: Vendula Hallová (Facebook)

Nekompromisní kvalita pro nekompromisní výkon

Dokonalá symbióza

Precizně navržená receptura každého produktu zaručuje výbornou vstřebatelnost bez zbytečných plnidel.

Maximálně účinné látky

Na účinných látkách nešetříme! V našich produktech naleznete pouze maximum aktivních látek pro nejlepší výkon.

Nekompromisní kvalita

Drtivá většina produktů Czech Virus pochází z ČR a je testována na zakázané látky. Nespokojíme se s ničím jiným, než s top kvalitou na trhu se suplementy.

Náš virus, Váš úspěch

Všechny produkty jsou konzultovány se špičkovými atlety, kteří je každodenně používají. Nabízíme pouze prověřené produkty, které Vám pomohou k úspěchu.